Puerto Vallarta, Mexico

OBS!
Får jag bara påminna er om att jag åkte till mexico för att jobba för min aupair familj
och inte för att ha egen semester... (men hey jag klagar inte på mitt jobb)

Fredag 21/11/08

Flygresan gick förvånadsvärt fort och bra,
Med, dom 5 h och 1h tidskillnad och att jag hade tjejerna hoppandes, bråkandes och mysandes
i mitt knä största delen av resan tog inte så hårt på mig..(trorligtvis för att jag skulle till MEXICOOO!!)
och dessutom fick jag ändå se dom 2 filmerna som visades, Get Smart och Mamma Mia.
Det första jag möttes av i mexikanernas rike var, VÄRME(fukt, men inte så farligt), solig sommardag,
palmer och djungelklädda berg.... oh lalaaa! himmelriket!

Den resterande tiden av dagen spenderades vid poolen med
margaritas, quesadillas och ett leende på läpparna!

Lördag 22/11/08

vaknade upp oväntat men fantastiskt utvilad, 6.30!!
Jag praktikt taget väntade på att barnen skulle vakna och starta dagen.
Med lite nerv såklart, hur skulle igentligen veckan se ut?
Kände på mig att denna dagen skulle visa hur resten av veckan skulle fortsätta...
Jag började dagen med att ta tjejerna till lekparken,
sen tog vi allihopa taxin in till EL Centro..
Väl där gick vi efter Boardwalk m. strand & hav på enda sidan och
mysiga restauranger, affärer på andra.
Och slutade på ett Cafe där de bjöds på min första riktiga Piña Colada!!!
(och de forsatte med en till,,, och en lite svalkande corona med en lime såklart)

Nog var vi tipsy.. eller lite till den dagen ;)

Puerto Vallarta är inte så turistigt, så ofantligt skönt!!
man får verkligen komma in i mexicanarnas liv, se hur dom bor,
alla pratar spanska och visst är de hotell men inte som på andra ställen i världen..

Söndag 23/11/08

Började dagen som väntat, lekparken med tjejorna(de lär bli en morgonrutin)
Sen hade jag mitt första riktiga sanna-time-break...
Så jag tog plats vid poolen, där jag träffade på ett gäng trevliga 
Riktiga College boys!!!gaah jag var helt lyrisk, och även i mexico 
fick jag prov på att alla är så mycket mer framåt och inte alls diskreta med vad dom vill eller tycker! 
Dock blev det inte mer än ett snack, (jag jobbar ju faktiskt och har inte tid att festa med roliga ungdomar :P )
 lite senare testade jag solstolarna vid stranden också..
och avslutade mitt break med att gå en prommis till ett ShoppingMall,
men vad hittade jag där? Solbrillor, Badkläder och mat....
Tänkte för mig själv, de här var inte ett så bra mall.....
MEN behöver man mer än det i ett solparadis som detta? nä! :)

Jaha då var min lilla stund slut och väl hemma gav jag tjejerna ett bad,
och det bjöd på en liten suprise!
SANNA IS ON THE FLOOR!, Total chrash efter att ha varit lite glatt och obrytt tipsy,
badat tjejerna(som skvättar ner hela golvet med vatten)....
Huvudet slog jag inte i(tror jag), men resten var gul och blå efter den dunsen. HAH!
jag vet inte om jag skrattade eller grinade när jag förvånat klev upp!
men 5 minuter senare fick jag ont i magen av allt skratt!

Vi avslutade kvällen med middag hemma m. skumpa och margaritas såååklart!
Däckade i säng, lycklig och blåslagen!


Måndag 24/11/08

Vaknade med myggbett,monstermyggbett...
mer intressant än så var de inte den morgonen,
men efter nån timmes kliande åkte vi iväg till ett Zoo,
uppe i bergen (Djungeln.....)

Huvuddrink: Margarita
FavoMat: Quesadillas m. guacamole
Träning: Springa efter, bära och leka med tjejerna
(det måste ju ge något eftersom jag vaknar med träningsvärk på morgonarna)
Bonus: Dricka goa drinkar varje dag, njuta av mexico på arbetstid
Natur: Palmer, Djungel
Djurkontakt: jättespindlar(då talar jag om änkanstorlek), och minimyror + Djur på Zoo
Lockelse:
Alla ungdommar som är på sina fest/leva livet resa (medans jag jobbar) *

*Men när det gäller drickande är inte min familj så mycket sämre ;),
vi kör ju på hela dagarna med drinkar istället för nätterna och kanske njuter mer
än ha syftet att supa ner sig (vilket nästan händer iaf)..

Tisdag 25/11/08
Dagne började lite segt m. tryckande hetta..
men jag eller resten av familjen hade ingen aning om vad som väntade oss,
Mamman berättade att dom hyrt en privatbåt(mindre fiskebåt) som skulle ta oss på
en 3 timmars tur....(ingen aning om turens innehåll)
Vi åkte jetski ut till båten(this ride is for free)
Och efter ca 5 minuters tur får vi syn på ett gäng fåglar segla ovanför vattnet
och med närmare titt ser vi även stora fiskar som hoppar vilt!!
så vår chafför tar direkt spöt och kastar mot dom....
och ger sedan spön till mig och patrik som får ta in fiskarna,
Jag säger då det, DAME, GRYMT!!
aldrig fiskat på det viset eller den sortens fisk(storlek),
fick då bevisa vad mina armmuskler gick för(inte mycket alltså)
vi var så lyckliga när vi fått upp varsinn TONFISK!

Efter ännu en lite längre bit ut på havet får vi syn på något,
enligt mig ett mirakel men vardag får en fiskare.. VALAR!!
stoooora knölvalar och jag kommer aldrig glömma den dagen
för vi såg dom en bit bort och var totalt schokade, så vi åkte närmare och sen bara försvann dom
så jag lutar mig över kanten och ställer mig upp och vaFAN!!!
DEN/DOM (dom var 3) dyker under vår BÅÅÅÅÅTT!!!
jag bara skrek och flög bakåt, hade inte förväntat mig en fena lika stor som båten dyka upp under mig
där jag står och kikar!! magiskt!
men sen blev dom nog rädd eller något och simmade iväg..
så vi åkte vidare till ett känt snorkelställe, med grottor(Öar)..
och så fort vi kom dit förstod jag varför, vattnen var glasklart och
kryllade av alla dess färgglada fiskar...
slutade med att pappan övertalade mig att hoppa i
och simma med dom :) otroligt otroligt otroligt,
jag var så rädd (tänkte på stora valen och fiskar som skulle bita mig)
men var ACK lycklig och svalkade skönt att ta ett bad i hettan!

Onsdag 26/11/08

Onsdagen var tillängnad åt stranden och dess aktiviteter..
Jag pappan o Emi gick ner för att dom skulle åka lite Jetski
och tanken var att jag skulle åka "Fallskärm" efter båt..
men när dom kom tillbaka så var en av ägarna så gullig och
såg min iver kring Jetskins så han bjöd mig på en körtur,
rätt annorlunda än snöskoter som jag är van men fantastiskt kul :)
Men efter det var det dags för en tur i luften..
Nu hade jag sett Puerto Vallarta, från bot, bil, bergen och från luften...
Underbart vackert och spännande att dingla med fötterna högt upp, sittandes
fritt i luften... men ändå lite läskigt, tänkte hela tiden,
"I better npot see sharks down there"
och...
"någon gång måste ju vara den första att något går tokigt,
att någon störtar ner i vattnet"

-vad fan är det med mig,!!! har jag blivit skrajsen på senare dar...?
lyckades dock lugna ner mig, men lite rädd var jag..

På kvällen åkte vi iväg på en Sunset Cruise.....
säger bara,
Margarita, Segelbåt, Sunset, Bob Marley, lite vågor och en varm kväll...
vad säger ni?
Absolut Ultimata Feel Good!!!!


Torsdag 27/11/08

Denna kära torsdag, var nämligen min Torsdag, min dag off.
Inget jag hade förväntat mig men blev oj så glad och tacksam!
Men iaf så beslöt jag mig för att vara lite independent och påhittig.
Så jag tog mig in till puerto vallartas stad...
"El Centro, Por Favor.."
Jag var på en marknad och köpte ett underbart snyggt korshalsband i trä,
Var på Tequila Factory på Tequila Tasting ;), OHHEY va gott!
så jag köpte mig en flaska som en andra sovenir!
och så gick jag efter en del mysiga gator och boardwalken och köpte mig
en tredje sovenir, en mexicansk filt! galet fina färger och ett bra & användbart minne.

Sen tog jag mig faktiskt hem också..
och då var det dags att ta igen mig vid poolen i hettan,
(kom hem blöt i svett)
när jag just hade tänkt avsluta min dag,
så träffade jag på en av college killarna, så vi hänge min sista timme!

Resten av kvällen var jag med tjejerna medans mamman o pappan gick på middag.

Försökte sen somna in til Backstreet boys medley som
ett gäng collegekillar bestämde sig för att yla till på kareoke...
GRrr..... :S

Fredag 28/11/08

Guttenberg, NY, home sweet home
Trots att Mexicoresan har varit ett perfekt break från livet här
och har bjudit på mycket som gör en lycklig så är det faktiskt skönt
att vara tillbaka..
och jag har saknat mina kära vänner och har en del framför
mig nu att uträtta och se fram emot!

IAM BACK!!
och nog har gnistan börjat brinna!

SF,
Ps. var inte orolig, bilder kommer i nästa inlägg.....D.s

Kommentarer
Postat av: Harriet

Men Sanna vad du får vara med om! Här sitter man i ett slaskigt Umeå..1:a advent och snöblandat regn...inte det ultimata "få julstämningsväder". Men jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser din blogg! Fortsätt njuta av din vistelse "ower there" jag lovar dig..Ume är kvar! Kram

2008-11-30 @ 23:26:18
Postat av: Knowless

Svarta änkan den är c:a 1 cm stor och i födan kan det ingå mindre spindlar och insekter.

2008-12-11 @ 03:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0